JavaScript Codes بزرگترین سایت جاوا اسکریپت ایران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سینمای ایران - دنیای مقالات
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نادان کوچک است؛ هر چند بزرگسال باشد و دانا بزرگ است؛ هر چند کم سال باشد . [امام علی علیه السلام]
سینمای ایران - دنیای مقالات
  • تماس با من
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  •  
    Close-Up
    کلوزآپ از عباس کیارستمی

    از روزی که صدا وارد سینما شد تا انقلاب 1979، سینمای ایران (جمعیت 66/6 میلیون نفر) همچون امریکای لاتین در سیطره ی ایالات متحده امریکا قرار داشت، که از طریق نمایندگی های صادرات تصاویر متحرک، و پس از 1960، با افزوده شدن برنامه های تلوزیونی، تحقق می یافت. بنابراین صنعت فیلم سینمایی داخلی همان راه و رسم امریکایی را الگو قرار داده بود. در فاصله ی 1931 تا انقلاب، بیش از 1100 فیلم در ایران تولید شد. بین سالهای 1966 و 1976 یک نهضت فیلمسازی ملی و پیشرو در سینمای ایران سربرآورد و این هنگامی بود که تحصیل کردگان سینما از خارج به ایران آمدند و نخستین فیلم های خود را ساختند. فریدون رهنما (سیاوشِ تخت جمشید،1965)، داود ملاپور (شوهر آهوخانم،1966) و مسعود کیمیایی (قیصر، 1966) از آن جمله بودند. در جشنواره های مختلف فیلم، از جمله جشنواره بین المللی فیلم تهران که در سال 1972 با همکاری وزارت فرهنگ و هنر تاسیس شد، آثار تازه ی سینمای ایران عرضه می شد.

    پس از آن جشنواره های متعددی برگذار شدند، به ویژه جشنواره فیلم تهران که در سال 1972 با حمایت وزارت فرهنگ و هنر بر پا شد. نخستین گام در مسیر موج نو یا سینمای نوی ایران (سینمای متفاوت) را داریوش مهرجویی متولد سال 1939، با دومین فیلم خود (گاو، 1969) برداشت. این فیلم واقعگرای خیره کننده، از زندگی کشاورزان ایرانی و بر اساس یکی از داستان های کوتاه نویسنده ی چپ گرای، غلام حسین ساعدی، ساخته شده بود.

    فیلم گاو بیش از یک سال در ایران اجازه نمایش پیدا نکرد، اما توانست در سال 1971 جوایزی از فستیوالهای شیکاگو و ونیز به دست آورد. این تحول خیلی زود توسط کارگردانانی نظیر بهرام بیضایی متولد 1938، (رگبار1972)، آربی اوانسیان (چشمه1971) ، آرامش در حضور دیگران (1969)، ناصر تقوایی، صادق کرده (1972) ، هژیر داریوش، بیتا (1972) و داریوش مهرجویی، پستچی (1970، پخش سال 1972) ادامه پیدا کرد.

    در سال 1974 کارگردانهای موج نوی ایران تعاونی فیلمسازی ای به نام کانون سینماگران پیشرو به راه انداختند. برخی از فیلمهای این گروه عبارت بودند از: سهراب شهید ثالث با فیلم (طبیعت بی جان 1974) و داریوش مهرجویی بافیلم (دایره مینا 1974؛ از معدود فیلم های ایرانی که در سال 1979 در ایالات متحده پخش شد) و باغ سنگی (1975،از پرویز کیمیاوی؛ برنده ی خروس نقره ای جشنواره برلین سال 1976). درهمآن سال، 80 فیلم در ایران ساخته شد و تولید سینمای ایران را از مصر و ترکیه جلوتر انداخت. فیلم هایی چون غریبه و مِه (1975) ، شاهزاده احتجاب در سال 1974 ساخته بهمن فرمان آرا متولد 1942 (این فیلم که مریوط به دوره قاجار بود، برنده جایزه «گرند پری» در تهران،-یکی از یزرگترین جشنواره های ایران- شد) از جمله این فیلم ها هستند. اما فشار اقتصادی تحمیل شده از جانب پخش کنندگان امریکایی موجب توقف تولیدهای مستقل ایرانی شد‏، و در سالهای 1977 و 1978 تنها تعداد اندکی فیلم سینمایی یا مستند معتبر،امکان پخش پبدا کرد.

    در سال 1979‏‏‏ و بدنبال انقلاب اسلامی، حکومت محمدرضا شاه پهلوی که از سال 1941 به سلطنت رسیده بود سرنگون گشت. دولت انقلابی، مقررات و محدودیت های متعددی را برای ساخت و ساز فیلم در نظر گرفته بود بگونه ای که تا سال 1983، تنها 40 فیلم ساخته شد‏‌ و از میان آنها، 23 عدد ممنوع بود.

    Color of Paradise
    رنگ بهشت (رنگ خدا) از مجید مجیدی

    در همان سال دولت، دست به تاسیس مرکزی به نام بنیاد سینمایی فارابی زد. ماموریت این مرکز نیمه مستقل افزایش کیفیت و کمیت فیلمهای ایرانی و سیاست اصلی آن، محدود کردن وادرات فیلم بود و می کوشید تا با ترکیبی از وام های کم بهره، تولیدات داخلی را تحت حمایت قرار دهد. در سال 1984 تولیدات سالانه ی فیلم از 23 به 57 رسید، و این رقم تا سال 1991 به 70 فیلم افزایش یافت و به میزان تولید پیش از انقلاب یعنی 90 فیلم ‏‌درسال نزدیک شد. این تحولات، با تائید وزارت فرهنگ و هنر اسلامی انجام می شد و موجب گشت تا برخی از کارگردان موج نوی پیش از انقلاب به ایران بازگردند. به این ترتیب فیلمسازان قدیمی بار دیگر دست به کارشدند، چنانچه، ناصر تقوایی ناخدای خورشید(1987) را ساخت.

    بنیاد فارابی در ادامه سیاست تعیین شده، به حمایت از فیلمسازان جوان نیز پرداخت. کسانی چون امیر نادری (دونده 1985 و فیلم آب، باد، خاک، 1989)؛ محسن مخملباف (دستفروش 1987؛ بایسیکل ران 1988؛ عروسی خوبان 1989، روزی روزگاری، سینما،1992)؛ مسعود کیمیایی (تیغ ابریشم 1986؛ دندان مار 1990؛ گروهبان 1991؛ رد پای گرگ 1993؛ کیلد 1986) و کیانوش عیاری (آن سوی آتش- 1988). در این دوره تعدادی کارگردان زن نیز موفق به ساختن فیلم شدند از جمله پوران درخشنده متولد 1951 (رابطه 1986؛ پرنده کوشاک خوشانسی 1988؛ زمان از دست رفته 1991)، رخشان بنی اعتماد متولد 1954 (خارج از محدوده 1987؛ زردغناری 1989؛ نرگس 1991؛ روسری آبی 1994؛ بانوی اردیبهشت 1997) و تهمینه میلانی متولد 1960 (بچه های طلاق 1989؛ کاکاو 1994؛ دو زن 1999).

    در سال 1992 سینمای ایران در جشنواره تورنتوی کانادا مطرح شد و در سطح جهان شناخته گردید. دست یابی به موقعیت جهانی، از یکسو، به دلیل بهبود صنعت ایران بود و از سوی دیگر به دلیل دنبال نکردن تجارت سینما. این فیلمها خود را مشروط به فروش نمی دانستند و به همین دلیل توانستند خالق نوعی جدید فیلم شوند. عباس کیارستمی، در سال 1994 فیلمی به نام زیر درختان زیتون را ساخت و محسن مخملباف با فیلم گبه (1996) بسیار مورد استقبال قرار گرفت. بنیاد فارابی به این نوع فیلمها کمک بسیاری کرد و اگر چه، موجب صدور انقلاب ایران نشد، اما فرهنگ ایران را به جهانیان معرفی کرد. (به علات طولانی بودن این مطلب قسمت دوم آن بزودی در سایت قرار خواهد گرفت.)


    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/4/18::: ساعت 5:8 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشت های دنیای مقالات

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 1199
    بازدید دیروز: 289
    کل بازدید :787540

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    سینمای ایران - دنیای مقالات
    Akb@r.Hemm@ti
    در مورد خودم زیاد مهم نیست

    >> پیوند دنیای مقالات <<

    >>لوگوی دنیای مقالات<<
    سینمای ایران - دنیای مقالات

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >> فهرست دنیای مقالات <<

    >>بایگانی<<

    >>جستجو در متن و بایگانی دنیای مقالات <<
    جستجو:

    >>اشتراک در دنیای مقالات<<
     



    >>طراح قالب<<